בורמה – חלק א

נעם נוגע בשפיץ של שוונדגון פגודה בינגון. מאוד גבה בטיול..

כל הסיפור שלנו עם בורמה הוא מצחיק מיסודו. לא תכננו להגיע לשם, ואיכשהו כן הגענו. ישבנו וחשבנו בתאילנד..ולא ממש הגענו למסקנות, אז היינו צריכים עוד קצת זמן לחשוב. אלעד נזכר שיש לו חבר בבורמה. בינגון. ואמר שאם נגיע לשם הוא בטוח יסדר אותנו, ידאג לנו ויהיה מגניב. אז הזמנו כרטיסים והתחלנו לקרוא קצת על היעד החדש.

בבורמה היינו צריכים להחליט אם לקנות כרטיסים לפיליפים, להודו או לישראל. קיווינו שהנופים החדשים יעוררו בנו השראה ורוח קבלת החלטות.

הגענו לינגון אחרי מסע ארוך. מונית למעבורת בקופנגן, משם מעבורת לסוראט טאני, משם המשכנו באוטובוס לילה לבנגקוק, מתחנת האוטובוס לקחנו מונית לשדה התעופה, ואז טיסה לינגון, ולקינוח מונית למלון. נחמד. כבר התרגלנו לימים כאלה.

כשהגענו לינגון הסתבר שהחבר מאוד עסוק ובכלל לא יוכל לפגוש אותנו. ואז הבנו שהוא היה התירוץ להגיע לשם, ואת הסיבה להמצאותנו שם נגלה עם הזמן. בכל מקרה, עטינו על עצמינו פוזה של תיירים ויצאנו לתור את בורמה. מאוד לא מקובל אצלינו במשפחה לנוע בקצב מהיר, רק לילות בודדים בכל יעד, אבל ניסינו.

ינגון

ישנו במלון מאוד נחמד. Crystal palace  חדר עם שתי מיטות זוגיות. ארוחת בוקר נחמדה ועשירה. ואפילו מכונת כביסה ומייבש לשימוש הדיירים. יש גם מטבחון קטן אם רוצים להשתמש. המלון רחוק מעט ממרכז העיר, נסיעה של כמה דקות במונית. ולא רחוק יש סופר גדול. חייבת לציין שבדקתי גם אופציות ב airbnb והיו הצעות מעניינות לדירות עם מטבח. אבל נזכרתי ברגע האחרון ולא היו הרבה פנויים. שווה תמיד להציץ..

ביקרנו בכל האתרים החשובים. השוק, שוודגון פגודה, הבודהה השוכב, הבודהה הכי גדול, הארמון על המים, ציינה טאון, בית הכנסת היהודי, שיש לא רחוק ממנו גם מקדש סיני, וגם מקדש הינדי, הכל כתוב בכל הספרים. ישבנו לנו בפארק במרכז העיר, ליד פגודת סול, ופיקנקנו עם כל המקומיים.

המלצות קטנות על ינגון:

יש בינגון אחלה בתי קולנוע, שמציג סרטים באנגלית, בלי דיבוב. מאוד מומלץ. אנחנו ראינו סרט ב nay pyi taw cinema   שנמצא ממש במרכז העיר. מרחק הליכה מהשוק.
יש רשימה מפורטת עם שעות הקרנה באתר הזה yangonlife.com.mm/en/movies

המלצה על מסעדה בינגון – כחובבי אוכל הודי וביחוד דרום הודו, חייבת להמליץ על מסעדת
New Delhi.   מגישה אידלי, ודוסה, וטאלי דרום הודי. אכלנו שם כל יום. אחלה אלטרנטיבה בים האוכל הבורמזי.

ימי ראשון בערב בpeople's park  יש מוזיקה, ואורות במזרקה, ואווירה נעימה. יש גם מסעדות שאפשר להישאר ולאכול.

ברחוב שמאחורי השוק יש מאפיה. למי שמחפש לקנות לחמים נורמליים. מומלץ.

זהו. אז נפרדנו מינגון בלי לראות את דורון..אבל ראינו את ינגון. היעד הבא אינלה לייק.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

bogyoke market העושר של בורמה זועק מכל פינה. זאת הסיבה שכולם באו לעשוק אותה.

אוכלים ברחובות הצדדיים עם המקומיים..

תחילת עונת הבודהות. קבלו את הבודהה השוכב..וזאת רק ההתחלה

איזה ענק.

הוזמנו לאכול עם הנזירים באחד המנזרים, ושמענו קצת על החיים כנזיר.

אנשים תופסים ציפורים חפות מפשע, ותמורת 1000 צאט אפשר לקנות ולשחרר אחת. למזל טוב. אולי היה עדיף בשבילהמזל הטוב בכלל לא לתפוס אותן..אנחנו שיחררנו כמה.

רגע לפני השיחרור

ינגון. במרכז העיר רנראית כמו אירופה.

אלופי המעברים ושדות התעופה.

ישר קפצנו לשוק. אוכלים עם המקומיים

רחובות ינגון..down town הפתעות בכל פינה

ביבי בעיתון מקומי. אי אפשר לברוח ממנו

מסעדת ניו דלהי. המנצחת.

בית כנסת יפה. אולי מישהו רוצה לבוא להשתמש בו?

נעם מתאמן לעליהה לתורה..

נעם מתאמן לעליהה לתורה..בשילוב עם תקיעה בשופר

בית הכנסת היהודי. נוגע בלב.

מקדש סיני לא רחוק מבית הכנסת היהודי. כולם להוציא לשון כמו דרקון..

טאמבור גרסת ינגון

ה ה הפגודה. שוונדגון פגודה. מאוד יקר להיכנס. אבל יפה. מלא פגודות ומלא בודהות. הפתעה.

אומרים שבראש הכתר למעלה, יש דגל עם יהלומים אמיתיים..אמיתי נדלק..

Inle Lake / Nyaung Shwe

הדרך לאגם הייתה הדבר הכי טוב בטיול. אוטובוס מפונפן. יותר מושקע ממטוס. רק שלושה מושבים בשורה. כסאות רחבים ונוחים. לכל כסא מסך פרטי עם מגוון סרטים באנגלית, משחקי מחשב, מוזיקה ועוד. ומקבלים מים ומברשת שיניים עם משחה קטנה, ומשהו קטן לאכול, שהוא די מגעיל, אבל ארוז יפה. היה קשה לכבות את המסך וללכת לישון. וגם בבוקר, עד ההגעה הילדים הגניבו סרט.

אוטובוסים : jj express  ,שאותו כולם מכירים. ומה שאנחנו נסענו, אותה רמה, mandalir. אבל רק מקומיים מכירים את השם, הוא לא מופיע באינטרנט..

הגענו לעיירה החביבה Nyaung shwe. העיירה לא ממוקמת על האגם אלא על תעלה שמובילה לאגם. המלון נמצא על התעלה אז רואים סירות והתרחשות, אני אהבתי. מלון חמוד ונקי. חדר עם שלוש מיטות. Inle Star hotel. מרחק של כמה דקות הליכה מהשוק המקומי, ומעט מרוחק מהמסעדות שבמרכז העיר. אבל יש מסעדות בכל מקום.

מדובר בעיירה מנומנמת. שקצת קפאה בזמן. אנשים נחמדים. אין הרבה מכוניות בעיקר טוסטוסים ואופניים. הרבה תיירות מקומית. ואם נוסעים ברחובות, וקצת מתרחקים מהמרכז, מתגלה אווירה של מושב. מאוד אהבנו ונשארנו חמישה לילות..

אז מה עשינו? הנה ההמלצות שלי על איך להעביר את הזמן, ומקומות נחמדים שמצאנו לנו בסביבה:

1. הסיור הרגיל. לוקחים סירה ועוברם בכל הנקודות המתויירות, כל הסדנאות הקטנות שמשלמות לנהג שיביא אתכם לשם. לא הייתי מוותרת על הסיור הזה. רואים דברים מעניינים ולא חייבים בכלל לקנות. עדיף לקנות אחר כך בעיירה, הרבה יותר זול. אבל רואים טוויית חוטים מגבעולי לוטוס,,וכל מיני דברים חביבים.
  2. כדי להרגיש באמת את החיים על אגם, מצאנו דרך נחמדה. כבר בסיור הגדול עצרו לנו בכפר ששמו ואפשר לשלם ולשוט בקאנו בין בתי הכפר. בדרך כלל נותנים לכם קאנו עם איש שמשיט אתכם. אנחנו התחכמנו וביקשנו את הקאנו ללא משיט. והילדים פשוט חתרו להם בכפר.
    למחרת הסיור הגענו לשם שוב עצמאית, ופשוט שכרנו קאנו לשעה וחצי או שעתים, והסתובבנו לנו. אפשר גם לצאת מתחומי הכפר אל האגם, וממש לקפוץ למים ולהשתכשך.
    הגעה: שם הכפר Maing Thauk
    אם נוסעים מניאונג שווה, לכיוון דרום, על הכביש שמקיף את האגם, אז מגיעים לגשר מאוד ארוך שמוביל אל הכפר. בקצה הגשר מצדו השני של הנחל, יש מסעדה. שם משכירים את הקאנו. אפשר להגיע על אופניים, או מונית.

הדרך השנייה היא לקחת סירה לכפר, הלוך חזור כולל המתנה של שעתיים וחצי, עלתה לנו 10000 צאט. אפשר להגיע לכפר,                  לנקודה שהגשר מתחיל, לשכור קאנו ופשוט לשייט. גם האוכל שם טעים. בכלל נחמד להעבירשם את הזמן. אותנטי ושקט שקט. אם          יוצאים בסביבות שתיים שלוש, אז בדרך חזרה בסירה אפשר לעצור לראות את השקיעה באגם.

1. מסעדה יפנית מעולה. מומלץ בחום חום חום. NOZOMI ממוקמת פניה אחת אחרי השלט לתיאטרון הבובות.
  2. Puppet show הלכנו. היה יקר. למבוגר 5000 צאט ואת הילדים הוא הכניס את שלושתם ב 5000. מופע קצרקר. לא ממש הצגה אלא רק מציג את הבובות ומראה קטע קצר מכל אחת. אם לא היה כל כך יקר אז היה עדיף. אבל הילדים נהנו מההצצה..עדיף למצוא איפשהו במנדליי הצגה נורמלית. אבל לנו לא יצא להיות שם אז לפחות זה.
  3. החלקה על גלגיליות. מצחיק טילים. יש במרכז העיירה, יותר לכיוון התעלה, משטח החלקה לגלגליות , עם גלגיליות בלויות להשכרה. זה מרכז הנוער המקומי בערך. מוזיקה טובה, כמו מסיבת ריקודים. הילדים בילו שם כמהשעות, מאוד מומלץ.
  4. כמובן ללכת לשוק מוקדם בבוקר. כשהיינו מכרו פטל..השוק לא פעיל בשבת וראשון..
  5. מעיינות חמים. אם יש הרבה זמן להעביר בעיירה אז יכול להיות טיול מעניין. אפשר לרכב על אופניים. די קרוב. הכניסה מאוד יקרה. לזרים עולה 5 דולר לאדם. הקימו מתחם שהוא מעורב נשים עם גברים. אם אתם מחליטים כן ללכת, אז תיכנסו גם לבריכה הנפרדת כי זאת שחמה באמת. אצל הזרים המים לא רותחים אלא חמים. ויש כמה בריכות. חוויה נחמדה
  6. ממש מול המעיינות החמים יש מקדש שממוקם על ראש הר. 168 מדרגות. אפשר סתם לנסוע לשם. לטפס ולראות את הנוף של כל האגם. יש גם מסעדות בתחתית ההר אז אפשר להישאר לאכול.
  7. היקב. תשאלו. כולם יודעים איפה. חוויה נחמדה.
  8. מסעדה של בעלים צרפתיים. The french touch . יקרה. שלא תגידו שלא אמרתי. אבל אופים שם לחמים, אז באתי בבוקר לקנות כשאכלנו בחדר. בנוסף אפשר להזמין את הלחם שם והוא מגיע עם חמאה מיובאת, אמיתית, וריבה שהם מכינים. ובכלל הוא אופה שם פיצות אמיתיות. טעימות ויקרות. אבל פעם אחת בשביל הפינוק..היה שווה. לטבעונים אפשר פשוט להזמין את הפיצה בלי הגבינה. עדיין מאוד טעים, הבצק הרוטב הירקות.
    בנוסף, הוא מקרין בכל ערב ב19:30 סרט שהוא עשה על הנזירים באזור. היה נחמד. לילדים קצת יותר קשה להתרכז.
  9. כמובן קורס בישול שמאוד מפורסם, אולי יש גם אחרים. Bamboo Delight Cooking School.

זהו. נפרדים. היה ממש נחמד. אמיתי הספיק להיות חולה פה, חגגנו את פורים ולימדנו את ישי את שירי החג, עכשיו הוא חם על להכין אזני המן.
היעד הבא, פינדיה. (התלבטנו בין פינדיה לקאלאו, בדיעבד אגיד שקאלאו מאוד נעימה ויפה וקרירה והייתי מקדישה לה איזה לילה, ומשוטטת ביערות. בעונה שלנו לא התאימו טרקים, וגם לא מתחשק לסחוב את ישי, למרות שאנשים שעשו טרקים שם מאוד נהנו מהמגע עם האוכלוסיה המקומית)

פינדיה here we come…

האוטובוס לאינלה לייק. איזה כיף היה.

מגיעים לפנות בוקר, ישר לשוק קטנטן, משם לוקחו אותנו בריקשה מטרטרת לניאונג שווה..

יוצאים לדרך

אלעד הגאון. אטמים כדי לא לשמוע את רעש המנוע. היה לו שייט שקט.

חנויות ומסעדות על הנהר, ברחוב המרכזי..

הבנות קוטפות פרחים, משייטות להן בנינוחות באגם

בנות שפגשנו בדרך ונעם קפץ אליהן לסירה

בית הספר של אחד הכפרים.

הכל קורה על המים. המקדש מוקף מים מגיעים בסירות

דייג מסורתי. מחזיקים את המשוט עם הרגל וחותרים. וגם הרשת מקומית. בסוף הפוזה הוא ביקש טיפ..

אישה טווה חוטים מגבעולים של לוטוס. היה באמת מדהים לראות.

אמיתי משכשך באגם

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

הגשר היבשתי לכפר mung tauk' כשמגיעים על אופניים או עם מונית.

עצירה לניפוח הגלגל. האופניים לא טובות למרחקים ארוכים. ואסור להשכיר טוסטוסים, אז אין הרבה ברירות. סירה.

התמונה האהובה עלי. בית עם גינה. ערוגוצ על המים. על מצע של הרבה אצות ובוץ. הם מגדלים כמויות למשלוח לכל בורמה. מי רוצה כזה?

נעם עף הקאנו. חזרנו ארבע פעמים כדי שהוא ישכלל את יכולות השייט שלו.

ימי החתירה בקאנו. היה כזה כיף. ושקט.

גם אני ניסיתי. חוויה מומלצת. אותנטית ונעימה.

אמיתי מפתח קריירה. ריקשת אופניים. סטרטאפ אקולוגי.

היקב ליד אינלה לייק

היקב. יין טעים,חוויה מעניינת.

כלבלבית חמודה במסעדה הצרפתית. יש גם האסקי סיבירי וחתולים. בילינו שם לא מעט..