בורמה – חלק ב

יוצאים לדרך מאינלה לייק

פינדיה / pindaya

לקחנו מונית לפינדיה, הכי מהיר והכי משתלם. הדרך הייתה מקסימה. עצרנו אצל משפחה שמכינה מטריות מסורתיות. חוויה קטנה שהשאירה עלי חותם גדול. אם אתם באזור תיכנסו לראות מפעל משפחתי כזה. בלי טכנולוגיה, רק בעזרת דברים מהטבע מסביב. לוקחים קליפת עץ והופכים אותה לנייר, ואז כל השידרה של המטריה היא מבמבוק, כולל המנגנון של הקפיץ שבעזרתו פותחים אותה. אני הוקסמתי, ולקחתי איתי מנגנון לדוגמא. על המנגנון הזה יאמר מעתה "בגלל זה באנו לבורמה" עד כדי כך הוקסמתי..קפיץ של מטריה..

אז פינדיה. עיירה ממערבון, שקטה וחולמנית. במרכזה אגם מתייבש. האטרקציה היא מערה שבה התאספו עם השנים, מעל 8000 פסלי בודהה שאנשים תורמים, וממשיכים לתרום עד היום. איכשהו נשארנו שלושה לילות, גם בגלל תשישות וגם כי היה שם נעים. הגענו בדיוק לפסטיבל גדול של ירח מלא. אז הלכנו ליריד. היה כיף גדול. מתקני לונה פארק שמופעליםעל ידי דחיפה. ספינת פיראטים, גלגל ענק, שהמפעילים מטפסים עליו ונתלים על הקרונות, וככה נותנים תנופה..ומתקנים מתנפחים. היינו האטרקציה בפסטיבל כי לא היו זרים בכלל חוץ מאיתנו. רקדנו ואכלנו ועשינו כיף חיים. יצא לנו טוב..

אין הרבה מקומות לינה וגם אלה שקיימים יקרים כמובן. אז התמקמנו בGlobal Grace Hotel, נחמד כי הוא קרוב לעיירה ואפשר ללכת לשוק ולמסעדות, או לטייל סביב האגם, והכל במרחק הליכה.
טיילנו באופניים, וגילינו מרכז שמתעסק בשימור הדבורים בטבע, על ידי הפיכת המקומיים ל  bee keepers. אפשר לראות שם סרט, לגעת בכוורות וממתקני רדיית הדבש, ולקנות דבש אורגני טעים. Plan Bee  . ממש שווה. ממש לידו יש גינת משחקים מתפרקת לילדים. האטרקציה הייתה טיפוס על עצי הפיקוס העצומים. חוויה מדהימה לילדים.

וכמובן המערה. הלכנו פעם אחת. היה מאוד מרשים. אפשר ללכת שם לאיבוד ולגלות מלא פינות נסתרות. אלפי פסלי בודהות, בכל הגדלים, בעיצובים שונים, מהרצפה עד התקרה. מרשים, מיוחד ומעניין. אבל ממצה אחרי פעם אחת.

אנחנו בשלב זה החלטנו לוותר על מנדליי. הגענו בעונה מאוד חמה. סוף מרץ תחילת אפריל. היה קשה לטייל בשעות היום. המלונות היו יקרים, כל נסיעת אוטובוס היא הוצאה גדולה, וחשנו שראינו מספיק, וטעמנו את עיקרי הדברים והאווירה. אז החלטנו לנסוע לבאגאן, ומשם לינגון, ומינגון לקחת טיסה לבנגקוק.

כדי להגיע לבאגאן לקחנו מונית מפינדיה לקאלאו. והעברנו שם את היום. קנינו כרטיסים לאוטובוס הזול. טעות חמורה. לא שווה את החיסכון, כי לקח לנו יומיים להתאושש. קחו את האוטובוסים הטובים והיקרים, אם כבר, אז כבר. אין מה לעגל פינות.

הקפיץ של המיטריה. חתיכת במבוק מוכנסת בלחץ לצינור במבוק. גאוני. היה שווה לבוא לבורמה.

הנוף ממרומי המערה.

האגם בשקיעה. מקום נעים ושקט.

זהו את הילדים על העץ. אחר כך היו עוד טיפוסים על עצי ענק אבל לא הייתה לי מצלמה.

האגדה מספרת על עכביש ענק שכלא נסיכה ונסיך הגיע להציל אותה עם חץ וקשת. והסוף היה טוב כמובן.

plan B פרויקט נפלא של לימוד וגיוס המקומיים, לשימור דבורים. מוכרים שם דבש טעים ויש מרכז הסברה.

האהוב עלי

עוד בודהות..

בודהה בודהה בודהה בודהה והנה עוד אחד

הבודהה האהוב על ישי.

אוכלים בדרך למערה. נכנסנו לאווירה עם כובעים מקומיים..

בודהה מעניין במערה

אופס.

מתקן לרדיית דבש. במרכז ההסברה plan b

קאלאו / kalaw

העברנו רק יום אחד בקאלאוו. ונישבתי בקיסמה. קודם כל היה מאוד קריר ונעים. חורש יפה מקיף את העיירה. השוק יפה ועשיר, והבניה מקסימה. הגענו בדיוק ליום פסטיבל אז היה מעניין. הרכיבו על ראש הפגודה החדשה את הכתר המוזהב. העלו עם חבלים, בכל פעם איש עשיר ומכובד אחר, הוא הניח חתיכה מהכתר, וירד. כל העם משך את החבל של הקרונית בדרכה למעלה, וכולם יחד הורידו אותו למטה. בסוף הטקס עמדו המנהיגים וזרקו מלא שטרות כסף לאוויר, כשכל האנשים קופצים ונדחפים ומנסים לתפוס אותם. היה קצת לא נעים לראות את זה. אבל חוויה אנתרופולוגית בטוח.

חיפשנו משטח גלגיליות ומצאנו בריכת שחייה, שלא הייתה כל כך נקיה, אז לא נכנסנו, ומשטח גלגיליות שלא היה פעיל. אולי תבדקו כשתהיו שם, והבריכה כן תהיה נקיה. זאת בריכה עתיקה מתקופת האנגלים שמישהו שיפץ ומפעיל מחדש. הטיול לשם היה יפה.

ככה עבר לו היום בנעימים עד לנסיעה המפרכת באוטובוס..

דידומים בקלאו..עיירה מקסימה

דימדומים בקלאו..עיירה מקסימה

הקרונית עולה ויורדת. ורעשי תיפופים מכל עבר

טקס הנחת הכתר על הפגודה. כל הכפר מושך בחבלים את הקרונית, משמאל רואים כמו משיכת חבל, ואז גם לאט לאט מורידים אותה למטה. ככה כאילו כולם שותפים להנחת הכתר.הקרונית עולה ויורדת. ורעשי תיפופים מכל עבר

ואז זרקו מלא שטרות של כסף אל עבר ההמונים והיה שמח..

ומצאנו בשוק פטל טרי. בסלסלות קטנטנות. אטרקציה.

באגאן / Bagan

בבאגאן התמקמנו בחדר טריפל, עם מיטות מוצמדות..באזור של nyaung u. מבחינת חביבות זה האזור הכי חביב. נעים ושקט ומלא במסעדות וחנויות. אבל מבחינת הקירבה לפגודות הוא הכי מרוחק. אם שוכרים טוסטוסים חשמליים זה לא מאוד משנה. למרות שהנסיעה לאולד באגאן הייתה מאוד ארוכה. לא הכי חשוב בעולם להיות שם אבל רק משתפת. בגדול אחרי חמש פגודות לילדים די נמאס מפגודות , טז בחרנו את החשובות, הגדולות והמעניינות, ובשאר הזמן הסתובבנו בשטח ונהננו מהאווירה.

המלצות קטנות שלנו:

מערת מדיטציה. יש חמישה סוגי מבנים בבאגאן. ואיכשהו המערות לא זוכות לתשומת לב. על המפה הן מסומנות בצורה כזאת      (כמו האות ש הפוכה)  אז סתם גיוון מעניין. היינו בהכי גדולה.  קריר ונעים.

ללכת לפגודות שיש עליהן סימן של שמש. זה אומר שאלה נקודות של זריחה ושקיעה, וזה אומר שניתן לטפס על הפגודה ולהשקיף על הנוף. מכניס עניין לילדים.

לרחוץ בנהר. זה משהו שתיירים פשוט לא עושים. הציעו לנו לשלם על סירה עשרות אלפי צאטים. כדי לשוט במעלה הנהר. אז הלכתי לחפש מקום להשתכשך. מסתבר שהמקומיים עושים הכל בנהר, מתרחצים, מכבסים, דגים. אז ההמלצה שלי היא לנסוע לכיוון אחד הכפרים שבין nyung u   לבין old bagan, על כל הגדה הזאת. להתחיל לשוטט בכפר ולשאול איפה הנהר. יש להם ירידות לנהר מתוך הכפר. הגדה לרוב לא מאוד נקיה. אין תודעת שימור טבע עדיין. אבל המים קרירים ונעימים. אין צל, אז בעונה החמה קחו בחשבון. לא ללכת בשעות שיא החום, או להביא מטריה..אבל אחלה חוויה. אפשר לשלם לסירה שתעביר אתכם לאי עשוי חול שנמצא במרכז הנהר, ואז אתם בכלל לבד. אבל שוב. אין צל בכלל.

סדנאת גילוף בעץ. כשיוצאים מהמלון שלנו, hotel blazing ופונים ימינה, מגיעים לחנות קטנה של נגר, עם מעט מאוד תצוגה של מוצרים, ובעיקר ירחים תלויים עם איש שדג כוכבים..הילדים רצו לגעת בכלים ולעבוד, אז תאמתי איתו שנגיע אליו לסדנא של כמה שעות. הגענו למחרת. כל אחד קיבל פיסת עץ והתחיל להכין פותחן בקבוקים מקומי, עם צורה של דג. היה פשוט תענוג. העברנו חצי יום ככה. ומשלמים לו כמה שנראה לכם.

אם אתם ישנים במלון בלי בריכה אז אפשר ללכת לאחד המלונות ולשלם על רחצה. אני מצאתי מלון שנקרא , שילמתי על שלושת הילדים יחד 5000 צ'אט, והעברנו שעתיים קרירות. למבוגר זה גם 5000. אבל אולי יש מלונות אחרים. שווה להיכנס ולשאול. בעונה החמה זה תענוג.

אז זהו. גם חווית באגאן הגיעה אל קיצה. היה נעים, מעניין ומגוון. ואנחנו בדרכינו חזרה לינגון..משם לבנגקוק. רק לציין שבינגון הפעם פגשנו את דורון ואת המשפחה המקסימה שלו. אכלנו במסעדה שלו, התארחנו בביתם הבורמזי, אפילו פינקו אותנו בטחינה ופיתות מהארץ, שהן אוצר אמיתי. והילדים התחברו מדהים ביחוד עם גל הגבר, ובן החתיך, שיש נדלק עליו בטירוף, ורומי שהייתה מקסימה. אני העברתי שעות קישקושים עם יעל, על כוס תה..ערבים נעימים ביותר. היה שווה לחכות. תודה.

בורמה הייתה עבורינו פרק מאוד מפתיע. מצד אחד מאוד נהנינו, כי אנחנו יודעים להנות בכל מקום. האנשים נחמדים ובחלק מהמקומות הזמן כאילו עצר מלכת. מצד שני לא עפנו. שלא תגידו שהמלצתי לכם להגיע. בורמה היא יעד שצריך להבין לפני שמגיעים אליו. המרחקים גדולים. הנסיעות יקרות. הנוף לא דרמטי. יש הרבה היסטוריה ובעיקר המון פגודות שלא תמיד מעניינות ילדים. והמקומות היפים מצריכים טיסות פנים יקרות או נסיעות ארוכות. אז תתייעצו לפני שאתם באים ואם כן אז לא בעונה החמה. ולזמן קצוב. אבל לכל אחד החוויה שלו ויש הרבה דעות. העולם גדול ויפה ומרתק ומי שיגיע יהיה כי החיים מהנים. גם בבורמה. הרבה היסטוריה יש פה בטוח.

אנחנו בדרך למנוחה ב koh samet, רגע לפני הביקור בישראל… נעדכן בקרוב.

איזה גבר הנעם הזה.

כאילו היה פה גשם של פגודות. חתיכת היסטוריה מלפני 1000 שנים.

אנחנו

יושבים לגלף בעץ עם האיש הנחמד

עוד שיפור..

איזה אומן

באננדה טמפל. בודהות ענקיות מוזהבות. מאוד מרשים

צמד חמד על ראש פגודה. זה היה המניע המרכזי. למצוא פגודות שאפשר לטפס עליהן..כל אחד והעניין שלו בהיסטוריה. פגודות בנות אלף שנים.

וקינוח בינגון. עוד ימי עיר עליזים. תחבורה מקומית.

נפגשים עם המשפחה של דורון , והוא מקבל עיסוי מהבנים.

נפגשים עם דורון והמשפחה. והוא מקבל עיסוי מענג מהבנים.

ינגון בערב יום ראשון. Peoples park. ושוודגון פגודה מוארת ברקע.